Nama : Nurul Izzati bt Shamsuddin
Video di atas menunjukkan hukuman rotan yang dilaksanakan oleh seorang guru terhadap 40 orang murid di negara Thailand. Rotan yang digunakan dibalut menggunakan kabel elektrik..
Adakah tindakan ini adalah cara paling sesuai dan berkesan digunakan pada masa kini?
Walaupun kerajaan Thailand telah mengharamkan penggunaan rotan di sekolah namun ia masih digunakan dan secara terang hukuman rotan tersebut menyalahi prosedur yang ditetapkan.
Situasi seperti ini juga sering berlaku di negara kita, Malaysia. Pelbagai isu penderaan murid, murid cedera dipukul atau dirotan guru timbul di dada-dada akhbar tempatan. Jadi, adakah pelaksanaan hukuman rotan masih relevan di gunakan di sekolah?
Hasil tulisan di bawah mengupas dengan lebih lanjut mengenai isu keguruan "Boleh rotan atau tidak?"
1.0 PENGENALAN
Hukuman rotan boleh didefinisikan
sebagai perihal menghukum dengan menggunakan sebuah rotan bagi kesalahan
serius. Pada masa kini, masalah displin di kalangan murid sekolah semakin
berleluasa seiring dengan isu-isu akhlak remaja di akhbar-akhbar tempatan yang
semakin menular. Perkara ini memerlukan perhatian dari pelbagai pihak tentang
punca displin murid semakin sukar untuk dibendung. Lantaran pelbagai isu
masalah displin timbul, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menggubal
Peraturan-Peraturan Displin 2006 sebagai panduan perlakuan salah laku murid.
Walau bagaimanapun, masalah displin
masih menjadi belenggu kepada guru dalam memastikan murid mematuhi peraturan
yang ditetapkan. Oleh itu, hukuman rotan sering digunakan sebagai pengajaran
kepada murid yang melakukan kesalahan dan memberikan kesedaran kepada
murid-murid lain. Namun, hukuman rotan yang digunakan oleh pihak sekolah telah
menimbulkan isu-isu penderaan terhadap murid walaupun hukuman yang dijalankan
adalah berdasarkan kesalahan yang dilakukan murid. Sehubungan dengan itu,
Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengeluarkan Surat Pekeliling Ikhtisas bil. 7/2003:
Kuasa guru merotan murid yang digubal sebagai panduan kepada pihak sekolah bagi
melaksanakan hukuman rotan mengikut kesalahan yang dilakukan murid. Surat
Pekeliling Ikhtisas bil. 7/2003 menyatakan prosedur pelaksanaan hukuman rotan.
Antaranya ialah guru biasa tidak dibenarkan merotan murid kecuali Guru Besar
dan dilaksanakan mengikut syarat yang telah ditetapkan dalam Surat Pekeliling
Ikhtisas bil. 7/2003.
Artikel “Boleh rotan atau tidak” (myMetro,
10 Mei 2009) menyatakan Peguam Negara diminta membuat pertimbangan semula dan
keputusan segera berhubung pelaksanaan hukuman merotan terhadap murid. Peraturan
yang dibentuk melarang guru merotan murid yang melakukan kesalahan displin.
Walau bagaimanapun, pelaksanaan hukuman
rotan yang ingin dikaji dan dikuatkuasakan semula menghadapi beberapa halangan
daripada pihak seperti badan bukan kerajaan, peguam dan ibu bapa yang menganggap
hukuman rotan tidak bertujuan untuk mendidik tetapi bertujuan untuk mendera
murid di sekolah. Masalah ini timbul kerana mentaliti segelintir masyarakat
yang tidak faham dan sering menyalahkan guru walaupun guru menggunakan rotan
untuk mendisplinkan sikap murid di sekolah dan bertujuan untuk membendung salah
laku displin kembali berulang.
Artikel tersebut juga ada menyatakan tentang
kelantangan pihak masyarakat terutamanya ibu bapa dalam mencantas perbuatan guru
merotan murid. Pihak ibu bapa dan masyarakat diharap tidak mengambil langkah
mudah untuk menggunakan saluran undang-undang bagi mengambil tindakan di atas
tindakan guru yang merotan anak-anak mereka di sekolah. Ibu bapa dan masyarakat
seharusnya sedar akan tanggungjawab mereka terhadap pembentukan displin dan
memahami tugas guru yang menggalas tanggung jawab untuk mendidik dan memberi
sokongan terhadap tindakan yang dibuat oleh pihak sekolah yang bertujuan
memastikan dapat melahirkan anak bangsa yang bermutu.
2.0 PERKEMBANGAN HUJAH
Penggunaan hukuman rotan sebagai kaedah
dendaan terhadap kesalahan displin yang dilakukan oleh murid diharap dapat
mengubah displin murid. Walau bagaimanapun, penggunaan pelaksanaan hukuman
rotan perlu dititikberatkan agar ia lebih memberikan impak positif kepada
displin murid dan tidak melanggar etika keguruan. Namun, bagi sesetengah pihak
berpendapat hukuman rotan yang telah dihentikan pada tahun 2006 merupakan satu
tindakan yang tidak menjejaskan displin murid malah penggunaan pendekatan
psikologi lebih berkesan bagi mengawal displin murid.
Berdasarkan Surat Pekeliling Ikhtisas
bil. 7/2003, hanya Guru Besar yang dibenarkan melaksanakan hukuman rotan kepada
murid yang melakukan kesalahan tertentu. Oleh itu, setiap salah laku murid
perlu dirujuk kepada Guru Besar sebelum sebarang hukuman diberikan. Guru biasa
tidak dibenarkan menjatuhkan hukuman rotan kepada murid yang melakukan sebarang
kesalahan. Ini adalah kerana pelaksanaan hukuman rotan yang sering disalah erti
oleh pelbagai pihak terutamanya ibu bapa telah menyebabkan pelaksanaan hukuman
rotan dilihat tidak lagi releven dan efektif untuk dilaksanakan. Sehubungan
dengan itu, pelbagai isu yang timbul yang melibatkan displin murid dan
kekejaman guru. Jadi, adakah pelaksanaan hukuman rotan ini masih releven atau
tidak.
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datuk
Alimuddin Mohd Dom tetap mengekalkan keputusan mengharamkan hukuman rotan ke
atas murid yang melakukan kesalahan displin walaupun terdapat desakan supaya
keputusan tersebut dikaji dan dikuatkuasa semula (Berita Harian, 29 Oktober 2008). Hukuman rotan yang digantikan dengan sesi kaunseling dan pendekatan
psikologi untuk menangani dan menguruskan masalah displin diyakini lebih
berkesan bagi memberi kesedaran kepada murid tanpa memberi kesan negatif
terhadap aspek fizikal dan emosi. Hukuman rotan hanya akan digunakan setelah
sesi kaunseling gagal untuk mendisplinkan murid.
Kenyataan Ketua Pengarah Pelajaran
Malaysia disokong oleh pendapat Yang Dipertua Persidangan Kebangsaan Pengetua
Sekolah Menengah Malaysia, Azam Mat Atan. Beliau berpendapat pelaksanaan
hukuman rotan selepas sesi kaunseling gagal, dilihat paling berkesan bagi mendisplinkan
pelajar terutama peringkat menegah (Berita Harian, 28 Ogos 2009). Tambahan
beliau, pelaksanaan hukuman rotan perlu mengambil kira pelbagai aspek termasuk
memberi amaran pertama, kedua dan ketiga kepada murid sebelum melibatkan ibu
bapa serta hukuman dilaksanakan oleh guru berkelayakan dan mengikut prosedur
yang ditetapkan.
Seterusnya, pelaksanaan hukuman rotan
selepas sesi kaunseling gagal memberi kesan kepada murid bermasalah mendapat
respon daripada Pengerusi Majlis Permuafakatan Persatuan Guru Malaysia, Jemale
Paiman iaitu beliau yakin akan keberkesanan hukuman yang dilaksanakan sejak
sekian lama merupakan kaedah terbaik menangani masalah displin murid di sekolah
dan akan mendapat sokongan ibu bapa. Sekiranya perbincangan dua belah pihak menemui
jalan penyelesaiannya, maka sekolah tidak perlu menggunakan rotan sebagai
hukuman (Berita Harian, 29 Oktober 2012)
Kajian yang dijalankan oleh Zainudin dan
Jani menunjukkan persepsi ibu bapa bersetuju dengan pelaksanaan hukuman merotan
yang dijalankan di sekolah berkaitan displin dan salah laku berat tetapi perlu
mengikut garis panduan khusus, peraturan dan prosedur yang dibenarkan
undang-undang. Berdasarkan hasil kajian “Persepsi Ibu Bapa Terhadap Hukuman
Merotan Ke Atas Pelajar Yang Melakukan Kesalahan Displin di SMK Ulu Tiram,
Johor Bahru” menunjukkan keputusan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mengekalkan
pelaksanaan hukuman rotan hanya bagi kesalahan tertentu dan dilaksanakan oleh
Guru Besar mendapat persetujuan dari pihak ibu bapa.
3.0 IMPLIKASI HUJAH
Hukuman rotan yang dimaksudkan hukuman dera
dapat dikenakan tertakluk kepada syarat-syarat yang dinyatakan dalam
Peraturan-Peraturan Pelajaran 1959 (Ang, 2007). Pelaksanaan hukuman rotan
memberikan kesan dalam usaha guru mendidik murid dalam pelbagai aspek
terutamanya kawalan displin. Implikasi pelaksanaan
hukuman rotan di sekolah adalah:
- Membantu guru memberikan kesedaran kepda murid
- Memudahkan guru mencegah masalah displin
- Menjamin proses pengajaran dan pembelajaran lancar
- Timbul isu penderaan di sekolah
- Dianggap tindakan tidak berperikemanusiaan
Hukuman rotan yang berbentuk hukuman
fizikal merupakan cara yang efektif dalam membentuk displin murid. Surat Pekeliling Ikhtisas bil. 7/2003
telah menyatakan kesalahan-kesalahan yang dibenarkan hukuman rotan iaitu
seperti melakukan pergaduhan atau kekerasan. Berdasarkan contoh kesalahan ini,
hukuman rotan adalah relevan untuk dilaksanakan dengan bertujuan untuk
memberikan kesedaran kepada murid tentang kesalahan yang dilakukannya. Dengan
adanya pelaksanaan hukuman rotan yang mendatangkan kesakitan dan kesan fizikal,
ia akan menimbulkan rasa takut kepada murid untuk mengulangi perbuatan yang
menyalahi peraturan displin sekolah. Oleh itu, dengan menggunakan hukuman rotan
kepada murid yang melakukan kesalahan, ia akan memupuk rasa sedar yang dan
dapat mengurangkan kekerapan masalah displin yang timbul. Dengan itu, ia akan
membantu guru untuk memberikan kesedaran
kepada murid setelah mengulangi perbuatan tersebut berulang kali
walaupun telah diberi amaran.
Hukuman rotan yang dijalankan mengikut
prosedur yang betul boleh diaplikasikan sebagai langkah pencegahan agar
murid-murid menjaga displin di sekolah. Walaupun hukuman rotan hanya boleh
dilaksanakan oleh Guru Besar, ia sekurang-kurangnya dapat membantu guru-guru
menimbulkan rasa takut murid untuk melakukan kesalahan displin. Sebagai contoh,
murid melakukan kesalahan ringan semasa di bilik darjah. Guru boleh menggunakan
kuasa merotan murid dengan mengingatkan murid tentang kesalahan-kesalahan yang
boleh dijatuhkan hukuman rotan oleh Guru Besar. Oleh itu, ia sedikit sebanyak
dapat membantu dari segi psikologi untuk menimbulkan rasa menghormati guru
walaupun guru tidak mempunyai kuasa untuk merotan murid. Dengan adanya hukuman
rotan, guru dapat menggunakan cara mudah agar murid mematuhi displin semasa
mengikuti proses pembelajaran.
Seterusnya, dengan adanya pelaksanaan hukuman rotan, ia dapat
memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.
Kaedah ini sangat berkesan untuk
membantu guru mengawal bilik darjah di samping melaksanakan pengajaran yang
menggunakan pelbagai teknik terutamanya aktiviti yang melibatkan murid secara
aktif. Tugas untuk memastikan semua murid menumpukan perhatian memerlukan guru
sentiasa peka terhadap kelakuan murid. Sebagai contoh, murid yang kerap membuat
bising di dalam kelas akan mengganggu murid lain yang sedang menumpukan
perhatian terhadap proses pengajaran dan pembelajaran. Hukuman rotan akan
memngurangkan kekerapan perbuatan tersebut kerana hukuman fizikal lebih
berkesan berbanding hukuman psikologi. Oleh itu, penggunaan hukuman rotan
merupakan langkah mudah untuk mengawal tingkah laku murid semasa di dalam bilik
darjah.
Walau bagaimanapun, isu penyalahgunaan
rotan semakin kerap tersiar di dada-dada akhbar temapatan yang menunjukkan
kesalahan guru semasa menjatuhkan hukuman rotan. Isu penyalahgunaan rotan yang
pernah menghias dada akhbar adalah mengisahkan tentang seorang murid sekolah
tahfiz dirotan sebanyak 10 kali oleh gurunya sehingga berdarah yang berpunca
daripada seorang rakannya mengadu mengenai perbuatan murid tersebut yang
mengejeknya sehari sebelum itu (Meor Riduwan & Mohd Zaidi, myMetro).
Hukuman rotan yang dijalankan adalah menyalahi undang-undang kerana tidak
mengikut prosedur hukuman rotan dalam
Surat Pekeliling Ikhtisas bil 7/2003 iaitu:
· Kesalahan murid adalah mengganggu kawan iaitu
dikategorikan sebagai kesalahan ringan dan hukumannya adalah diberi amaran dan
sesi kaunseling tetapi murid dihukum rotan.
· Guru tidak adil kerana merotan murid tersebut
sebanyak 10 kali manakala rakan lain yang membuat kesalahan sama dirotan hanya
sebanyak tiga hingga empat kali sahaja.
· Hukuman rotan dijalankan oleh guru biasa.
Berdasarkan artikel tersebut, terbukti
pelaksanaan hukuman rotan memberikan implikasi negatif kepada profesion guru.
di mana hukuman rotan bukan satu tindakan yang boleh mengatasi masalah displin
murid secara mutlak dan berkekalan. Hukuman rotan dilaksanakan kepada murid
yang melakukan kesalahan berulang kali. Sebagai contoh, murid melakukan
kesalahan melibatkan diri dalam pergaduhan akan dijatuhkan hukuman rotan tiga
kali di punggung. Walau bagaimanapun, segelintir guru yang kadang-kala tidak
dapat mengawal emosi akan melaksanakan hukuman mengikut perasaan dan boleh
memberikan kecederaan fizikal terhadap murid. Seterusnya, kesan kecederaan
fizikal tersebut boleh menimbulkan prasangka negatif ibu bapa dan beranggapan
hukuman yang diberikan adalah tidak relevan dengan kesalahan yang dilakukan.
Oleh itu, hukuman rotan ini perlu dilaksanakan dengan teliti kerana kesilapan
guru akan menimbulkan perspektif negatif masyarakat dan seterusnya timbul
pelbagai isu penderaan yang dianggap disengajakan oleh guru.
Hukuman rotan boleh dianggap
tindakan yang tidak berperikemanusiaan sekiranya menyebabkan kecederaan yang
serius seperti yang sering dilaporkan di dada-dada akhbar masa kini. Ini
merupakan impak negatif yang perlu dihadapi oleh guru tentang spekulasi
masyarakat terhadap tindakan guru walaupun ia bertujuan untuk mendidik. Menurut
Mohd Rashid (2006), terdapat golongan yang menolak hukuman rotan walaupun ia
dijalankan berlandaskan alasan. Merotan dianggap satu seksaan ke atas
kanak-kanak yang tidak berperikemanusiaan. Kanak-kanak pada umur persekolahan
masih tidak matang dan cara terbaik adalah dengan memberikan nasihat. Hukuman
rotan akan menyebabkan kecedaraan sekiranya guru tidak menjalankan hukuman
rotan dengan sempurna dan tidak berhati-hati.
Sebagai contoh, guru menjalankan
hukuman rotan tidak mengikut prosedur yang ditetapkan dalam Surat Pekeliling
Ikhtisas bil 7/2003 iaitu merotan murid pada bahagian kaki dan badan. Kesan
rotan akan kekal dibahagian badan dan menimbulkan prasangka pada ibu bapa.
Seterusnya, ibu bapa mengambil langkah mudah iaitu menggunakan saluran
undang-undang untuk menyaman guru. Tindakan ibu bapa akan mencalarkan nama
profesion keguruan hanya disebabkan oleh kesalahan kecil merotan murid tanpa
mengikut prosedur yang betul. Oleh itu, majoriti ibu bapa bersetuju sekiranya hukuman rotan tidak
dilaksanakan di sekolah.
Tanpa pelaksanaan hukuman rotan di
sekolah, masalah displin hanya dapat di atasi dengan cara psikologi dan
kaunseling. Penarikan balik hukuman rotan di sekolah telah membuka ruang kepada
murid untuk lebih berani bertindak memandangkan risiko untuk dihukum rotan
adalah tipis. Tambahan sifat semula jadi kanak-kanak adalah untuk belajar
melalui pengalaman dengan kaedah mencuba sesuatu yang baru telah mendorong
murid untuk melakukan sebarang perkara tanpa perasaan takut akan akibatnya
kerana tiada hukuman berbentuk fizikal yang akan diterima.
Sebagai contoh, murid mempunyai rasa
ingin tahu untuk mencuba menghisap rokok. Murid bertambah berani untuk mencuba
kerana pada anggapan mereka kesalahan pertama hanya diberi amaran dan ia tidak
mendatangkan kesan yang serius terhadap diri sendiri. Namun, sekiranya ia
menjadi satu keseronokan, tabiat ini akan menular sabagai masalah displin yang sukar untuk dihentikan.
Seterusnya, ia akan menjadi masalah kepada guru untuk mengawal tingkah laku
murid bermasalah tanpa penggunaan rotan. Ia berpunca daripada tiada pencegahan
awal yang serius di ambil oleh guru dan guru juga akan disalahkan kerana tidak
menjalankan tugas kerana semakin banyak masalah displin yang berlaku.
Apabila berlakunya peningkatan masalah
displin di sekolah, guru perlu menggalas pelbagai beban tugas selain mengajar.
Guru perlu menggantikan ibu bapa iaitu sebagai penjaga murid ketika murid-murid
di sekolah. Bebanan tugas guru boleh memberikan tekanan semasa menjalankan
tugas. Menurut Sapora Sipon (2007), dalam artikel “Pendidik mesti bijak kawal
emosi” menyatakan masalah displin sememangnya boleh menggugat emosi guru dan
jika ia tidak ditangani dengan baik, guru cenderung untuk bertindak di luar
emosi.
Apabila menghadapi tekanan, seseorang
individu akan gagal untuk bertindak dengan baik dalam membuat keputusan dan
tindak-tanduknya akan menjadi tidak rasional. Implikasinya, ia akan
membahayakan murid di mana guru mungkin akan bertindak di luar batasan kerana
sudah tidak tahan dengan kelakuan murid yang semakin mencabar kewibawaan
seorang guru. Sebagai contoh, artikel yang diterbitkan Sinar Harian pada 17
Ogos 2012, seorang guru telah menampar seorang murid sehingga menyebabkan
gegendang telinga pecah. Ia bermula apabila murid tersebut mengejek guru
sebelum guru tersebut “naik minyak” dan bertindak menampar murid tersebut
sehingga telinganya berdarah. Kejadian ini merupakan salah satu contoh di mana
seorang guru yang tidak dapat menahan emosinya lalu menggunakan kekerasan bagi
menghukum murid yang bersikap tidak menghormati guru.
Berdasarkan kes yang pernah berlaku, guru
masa kini bukan sahaja perlu menghadapi masalah yang dilakukan murid malah
perlu bertanggungjawab dan perlu berhadapan dengan pelbagai kerenah ibu bapa.
Pada masa kini, ibu bapa lebih memanjakan anak-anak berbanding mengutamakan
displin anak-anak walaupun tujuan guru adalah untuk mendidik. Tindakan guru
sering disalahertikan dan perlu berhadapan dengan spekulasi masyarakat yang
menggunakan saluran undang-undang bagi menyebelahi nasib anak mereka. Oleh itu,
pada pandangan saya penarikan balik pelaksanaan hukuman rotan akan mendatangkan
pelbagai implikasi. Ia bukan sahaja menjurus kepada peratus masalah displin
malah ia akan menggugat pencapaian akademik murid seterusnya mempengaruhi
kestabilan emosi dan kemampuan guru untuk bertindak sebagai seorang yang
profesional. Hasilnya, ia akan mengganggu dan menyukarkan tugas guru untuk
mendidik murid.
4.0 CADANGAN
Oleh itu, pada pandangan saya guru perlu
menggunakan pendekatan baru yang lebih efektif bagi mengatasi kesalahan displin
sederhana dan ringan. Langkah bagi memastikan displin murid dibendung walaupun
tanpa penggunaan rotan adalah dengan menggunakan psikologi yang memerlukan
kemahiran guru. Ia bukan satu perkara mustahil walaupun ia mampu mencabar
karisma seorang guru yang profesional. Langkah yang boleh diambil adalah
seperti di bawah.
- Guru sebagai egen perubahan
- Program bridget komuniti
- Penglibatan ibu bapa
Langkah pertama yang perlu dilakukan adalah dengan mewujudkan hubungan
selesa di antara guru dan murid. Oleh kerana masalah displin berlaku di
sekolah, maka guru perlu mendekatkan murid yang bermasalah dengan sekolah.
Menurut Syed Ismail dan Ahmad Subki (2010), peranan guru sebagai agen perubahan
adalah untuk membawa perubahan baru untuk memenuhi aspirasi dan kehendak murid
yang semakin kompleks dan progresif. Perubahan yang dilaksanakan perlu
berasaskan pemusatan murid, mengamalkan sifat penyayang dan bersikap terbuka
secara proaktif. Ketiga-tiga asas perubahan ini dapat membantu guru
merasionalkan fikiran murid seterusnya membantu murid keluar dari masalah
displin yang sering membelenggu dirinya. Pada pandangan saya, guru yang
berkemahiran dan berkelulusan tidak mempunyai masalah dalam mengaplikasikan
langkah ini kerana guru yang terlatih telah mendapat latihan yang melayakkan
guru ditugaskan di sekolah. Bekalan kemahiran yang diperoleh dapat
diaplikasikan dalam mengatasi masalah displin tanpa menggunakan hukuman rotan
malah dapat menarik minat murid untuk berubah dengan adanya kemahiran psikologi
dari guru.
Seterusnya,
setelah menjadi sebahagian dari diri murid iaitu sebagai agen perubahan, guru
boleh menggunakan kaedah motivasi yang melibatkan murid dalam aktiviti
komuniti. Program seperti ini boleh dilaksanakan sekiranya pendekatan pertama
iaitu guru sebagai agen perubahan gagal menemui jalan penyelesaian. Menurut
Mohd Ismail (2006), program bridget komuniti adalah bertujuan untuk melibatkan
pihak selain guru seperti pertubuhan badan berkanun untuk membantu sekolah dalam
usaha untuk mendisplinkan murid. Langkah seperti ini mampu mewujudkan kerjasama
di antara dua pihak agar sedar tentang tanggungjawab mendisplinkan murid-murid.
Memandangkan pelaksanaan hukuman rotan mendapat tentangan dari masyarakat, maka
pihak sekolah dapat meringankan beban para guru dengan menggembeling tenaga
pelbagai pihak bagi membendung masalah displin murid di sekolah dan di luar
sekolah. Pada pandangan saya, sekiranya program bridget komuniti ini berjalan
seperti yang dirancangkan, masalah displin yang serius akan berkurangan atau
sekurang-kurangnya ia dapat dikawal pada tahap yang minimum dan hukuman rotan
tidak lagi diperlukan bagi mengatasi masalah displin.
Pelbagai
program dan langkah penyelesaian yang diambil tidak dapat membantu guru untuk
memberi kesedaran kepada murid yang bermasalah, maka langkah terakhir adalah
dengan melibatkan ibu bapa bagi berkolaborasi dan berbincang tentang masalah
yang dihadapi oleh murid. Ini adalah kerana masalahyang dihadapi murid bukan
berpunca daripada rakan mahupun guru di sekolah tetapi institusi keluarga yang
menyumbang kepada salah laku murid di sekolah. Oleh itu, kerjasama yang wujud
antara guru dan ibu bapa dapat membantu membendung salah laku murid agar tidak
menjdai lebih parah kerana adanya kawalan di sekolah dan di rumah. Di samping
itu, peranan ibu bapa dalam memberikan kasih sayang, bekalan ilmu agama dan
menjadi contoh teladan yang baik dapat menyumbang kepada pengurangan masalah
displin murid di sekolah. Persekitaran di rumah banyak mempengaruhi dan menjadi
punca utama murid bertingkah laku baik atau sebaliknya. Sekiranya segala usaha
yang dilakukan di sekolah gagal membuahkan hasil, maka guru perlu merujuk
kembali pada latar belakang murid yang dapat membantu guru atasi masalah
displin murid.
5.0 RUMUSAN
Berdasarkan
perbincangan dan bukti yang dikemukakan, terbuktilah bahawa hukuman rotan
mendatangkan pelbagai implikasi sama ada dari aspek positif mahupun negatif.
Pelaksanaan hukuman rotan wajar dilaksanakan di sekolah memandangkan terdapat
kes-kes displin yang menyalahi kesalahan berat dan menuntut pihak sekolah untuk
menjatuhkan hukuman yang setimpal dan dapat memberikan kesedaran kepada murid
yang melakukan kesalahan. Pada pandangan saya, cara didikan murid masa kini
perlu disuaikan dengan peredaran zaman. Hukuman rotan bukanlah pilihan pertama
yang efektif bagi membantu guru atasi masalah murid di sekolah.
Namun begitu hukuman rotan tidak boleh
dilaksanakan sewenang-wenangnya malah perlu dilaksanakan mengikut prosedur yang
ditetapkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Di samping itu, guru perlu
memahami bahawa hukuman rotan merupakan alternatif yang terakhir selepas semua
langkah penyelesaian telah diambil. Dengan cara ini, guru dapat mengelakkan
perspektif negatif dari masyarakat terutamanya murid dan ibu bapa. Justeru,
guru perlu bijak dalam mendidik murid masa kini yang terdedah dengan pelbagai
infomasi dan peluang. Pengurusan kendiri emosi guru dan pendekatan yang sesuai
akan membantu guru membentuk anak bangsa yang seimbang seterusnya mengekalkan profesion
keguruan sebagai suatu pekerjaan yang mulia.
Tambahan, sekiranya guru bijak
berkolaborasi dengan semua pihak dalam pelbagai perancangan yang dilaksanakan
oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia, masalah yang telah lama menjadi duri
dalam daging ini akan dapat diselesaikan dengan saksama dan impian sekolah
untuk melahirkan insan yang berguna dapat direalisasikan tanpa sebarang
halangan.
point2 untuk kesan positif dan kesan negatif ada tak?
ReplyDeletekarangan untuk pelajar stpm disediakan tak?