Sunday, September 2, 2012

Artikel 4: Kurikulum Seks Sekolah; PEERS Semai Nilai Positif

Nama: Quwwatun 'Aqilah Mohamad


PENGENALAN
   Sudah banyak kes-kes masalah gejala sosial dalam kalangan remaja di negara Malaysia yang selalu kita dengari. Lewat kebelakangan ini, kes buang bayi pula yang sering mencuri tumpuan. Salah siapa masalah ini terjadi? Adakah salah ibu bapa yang tidak pandai menjaga anak? Adakah salah media masa yang memberi pengaruh negatif atau salah guru yang tidak tahu mengajar? Masalah ini tidak akan selesai jika semua pihak saling menuding jari mencari kesalahan. Masalah ini perlu dibanteras dari akar umbinya supaya pucuk masalah baru tidak tumbuh lagi.     

     Setelah perbincangan demi perbincangan, akhirnya jalan penyelesaian kepada masalah ini telah ditemui iaitu pendedahan pendidikan seks atau istilah yang digunakan ialah Pendidikan Kesihatan Reproduktif dan Sosial (PEERS). Ramai yang memberi pelbagai respons positif dan negatif. Tujuan utama PEERS adalah untuk menyedarkan remaja tentang implikasi hubungan seks sebelum berkahwin dan supaya mereka berkata “TIDAK” kepada seks sebelum berkahwin.
          
     Satu artikel bertajuk “PEERS semai nilai positif” (Kosmo, 3 Januari 2011) menerangkan tentang kandungan kurikulum seks sekolah. Artikel itu menerangkan “PEERS adalah satu proses sepanjang hayat untuk memperoleh pengetahuan dan membentuk sikap, nilai serta kepercayaan terhadap identiti, perhubungan serta keintiman sesama individu,” kata Datuk Julaihi Bujang, Ketua Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum KPM. Dalam pada itu, PEERS diharap dapat mengurangkan masalah gejala sosial, masalah pembungan bayi, peningkatan anak luar nikah, masalah AIDS , dan pelbagai lagi masalah yang berpunca daripada pergaulan bebas lelaki dan perempuan. 



    Kajian yang dilaporkan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1997 membuktikan bahawa pendidikan seks telah melambatkan usia remaja untuk melakukan hubungan seks sekali gus menurunkan kadar perlakuan seks, kehamilan luar nikah dalam kalangan remaja, pengguguran bayi, selain meningkatkan penggunaan kondom (Azriani Ab Rahamn, 2010). Jika di negara barat, mereka ‘menghalalkan’ hubungan seks tanpa nikah dan menekankan kepentingan penggunaan kaedah pencegahan seperti kondom. Kita seharusnya menyakinkan remaja kita  bahawa mereka patut berbangga memilih untuk tidak langsung melakukan hubungan seks sebagai kaedah pencegahan kehamilan.

PERKEMBANGAN HUJAH-HUJAH
  Setelah sekian lama Kementerian Pelajaran Malaysia merancang dan meneliti kurikulum pendidikan seks di sekolah, akhirnya PEERS mula dilaksanakan pada awal tahun persekolahan 2011 bagi murid-murid tahun satu di bawah kurikulum baru iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Manakala Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) akan menemui pelajar tingkatan satu bermula tahun 2014.

              PEERS sebenarnya sudah dilaksanakan sejak 1989 di sekolah menengah dan 1994 di sekolah rendah tetapi ditumpangkan dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan kesihatan. Istilah PEERS menggantikan Pendidikan Kesihatan Keluarga (1989-2002) dan Pendidikan Seksusliti (2003-2005). Bermula tahun 2011, kementerian memutuskan Pendidikan Kesihatan yang ada di dalamnya PEERS akan diajar secara berasingan sebagai satu mata pelajaran yang tidak lagi bercantum dengan mana-mana pelajaran lain. Berikut ialah kandungan kurikulum pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial (PEERS) di peringkat sekolah rendah dan menengah: 

Tahap 1 (Tahun 1–3)
Tahap 2 (Tahun 4-6)
·         Perbezaan fizikal lelaki dan perempuan
·         Tanggungjawab menjaga kebersihan diri.
·         Kepentingan memelihara kehormatan diri.
·         Pengurusan perasaan.
·         Kemahiran mengatakan tidak kepada sentuhan tidak selamat.
·         Perubahan fizikal.
·         Pengurusan konflik.
·         Sistem reproduktif.
·         Kemahiran memelihara kehormatan diri
·         Risiko perhubungan seks sebelum perkahwinan.
·         Jangkitan penyakit seksual.
·         Kemahiran mengatakan tidak kepada rokok, dadah, dan alkohol.
Jadual 1: Kurikulum PEERS peringkat rendah

Peringkat menengah rendah
Peringkat menengah atas
·         Pengurusan tekanan.
·         Jangkitan penyakit kelamin.
·         Perkembangan sifat seksual sekunder
·         Kecekapan psikososial & kemahiran menangani situasi berisiko.
·         Kecekapan psikososial.
·         Kestabilan emosi dan mental.
·         Kehamilan remaja.
·         Kekeluargaan.
·         Jangkitan penyakit seksual.
·         Langkah pengawalan dan pencegahan rokok dan dadah.
Jadual 2: Kurikulum PEERS peringkat menengah

    Kementerian menetapkan subjek PEERS diajar selama 40 minit, dua kali sebulan di sekolah menengah dan 30 minit setiap sekali seminggu di sekolah rendah. Pembahagian kandungan dalam Pendidikan Kesihatan dibahagikan sebanyak 75 peratus untuk PEERS, 15 peratus berkenaan pemakanan kanak-kanak dan 10 peratus akan diajarkan teknik pertolongan cemas dan keselamatan. Perkara-perkara yang terdapat dalam kurikulum Pendidikan Kesihatan sekolah rendah adalah kesihatan diri dan reproduktif, penyalahgunaan bahan, kemahiran pengurusan mental dan emosi, kekeluargaan, perhubungan serta pencegahan penyakit (3 Januari 2011). 

     Menurut ahli Psikologi Perkembangan Manusia Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr. Khaizil Ismail memberitahu, pendidikan seks perlu diajar secara menyeluruh serta dipandang dari sudut positif berikutan usaha untuk memberi pengetahuan dalam bidang ini adalah langkah yang murni (Kosmo, 3 Januari 2011). “Setiap agama mengulas ajaran berkaitan seks dan pengetahuan ini akan membantu individu mengubah sikap dan memberikan kesedaran dan mencorak pemikiran,” ulas beliau. ,Masalah timbul apabila individu itu sendiri tidak mabu mengubah sikap terutama apabila melibatkan kes-kes masalah sosial golongan kanak-kanak dan remaja.

   Pakar sakit tuan, Dr. Ismail Thambi berkata, mata pelajaran pendidikan seks harus dilaksanakan di sekolah sebgaai usaha mendidik dan menyedarkan golongan muda  tentang gejala seks rambang. “Jika pelajaran seks dilaksanakan di sekolah, yang paling penting bukannya kita hendak mengajar mereka melakukan seks dengan selamat dan sebagainya, tetapi apa kesannya terhadap diri sendiri dan masyarakat sekeliling,” katanya lagi (Utusan Malaysia, 25 Ogos 2010). Menurutnya tanggungjawab sosial itu harus dipikul bersama oleh semua pihak tanpa hanya menyandarkan kepada pihak-pihak tertentu sahaja bagi memastikan ia mencapai matlamat dalam menyedarkan golongan muda mengenai peranan seks yang sebenar.

           Ada pihak yang melahirkan kebimbangan terhadap PEERS kononnya pendidikan itu akan menggalakkan seks bebas dalam kalangan remaja. Ketua Pengarah Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN), Datuk Aminah Abdul Rahman berkata, “PEERS lebih menyeluruh iaitu merangkumi pengetahuan dari aspek biological, sosiobudaya, kematangan emosi, kematangan mental dam kerohanian berbanding dengan pendidikan seks yang hanya tertumpu pada aspek biologi sahaja,” (Utusan Malaysia, 3 April 2010).

    Pendedahan mengenai pendidikan kesihatan reproduktif dan seks dilihat kurang berkesan kerana ibu bapa dan guru-guru segan membincangkan perkara itu secara terbuka (Utusan Malaysia, 23 Mac 2012). Perkara ini diulas oleh Setiausaha Agung Persekutuan Persatuan-persatuan Kesihatan Reproduktif (FRHAM), Dr. Kamaruzaman Ali berkata, tidak banyak ibu bapa mampu membincangkan mengenai perkara pendidikan tersebut dengan anak-anak sedangkan mereka adalah individu paling layak.

    Hal ini berkemungkinan berlaku kerana beberapa faktor. Antaranya ialah ibu bapa tidak mempunyai pengetahuan asas tentang subjek seks, guru mengelak daripada membincangkan topik berkaitan reproduktif dan seks, dan juga masyarakat yang masih memandang negatif terhadap pendidikan seks. Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi berkata peranan ibu bapa serta penerimaan masyarakat adalah penting bagi membantu guru dalam memastikan keberkesanan pelaksanaan kurikulum pendidikan kesihatan reproduktif ini kepada pelajar. “Sikap keterbukaan ibu bapa dalam membincangkan hal-hal berkaitan seksualiti dengan anak-anak mereka sendiri dan sokongan pihak –pihak lain kepada guru secara tidak langsung dapat membantu keberkesanan kurikulum ini di sekolah,” (Utusan Malaysia, 27 April 2010).

IMPLIKASI HUJAH-HUJAH
    Kanak-kanak dan remaja mempunyai sifat ingin tahu atau inkuisitif yang tinggi. Kenyataan ini dibuktikan melalui soalan-soalan yang kerap ditanya dengan tujuan mendapatkan penjelasan dan kefahaman berhubung sesuatu yang menarik perhatian mereka. Contohnya soalan kanak-kanak yang tidak diduga “Baby datang dari mana?” Jika kanak-kanak bertanya soalan seperti ini, apakah jawapan yang patut diberi? Orang dewasa sering mengelak untuk menjawab soalan berkaitan dengan reproduktif dan seks dengan kanak-kanak kerana mereka menganggap kanak-kanak masih kecil dan tidak perlu tahu apa-apa mengenainya. Akibatnya kanak-kanak mempunyai konsep yang salah sehingga mereka besar dan mereka hanya mengetahui tentang perkara tersebut apabila sudah dewasa.

     Sifat ingin tahu kanak-kanak dan remaja tidak terbatas dan mereka akan mencari jawapan kepada persoalan yang berlegar-legar dalam fikiran mereka. Perasaan ingin tahu mereka boleh membawa mereka untuk mencari jawapan di internet. Perkara ini akan menjadi lebih teruk jika kanak-kanak atau remaja mendapat maklumat yang salah atau maklumat lain yang tidak sepatutnya bagi peringkat umur mereka. Lebih-lebih lagi pada masa kini, mereka dimomokkan dengan hiburan yanga banyak bertumpu kepada perkara seperti anggota badan perempuan, hubungan keintiman, seks, dan lain-lain. Perkara seperti ini mudah didapati di mana-mana seperti dalam permainan video, cerita-cerita di televisyen, majalah, komik dan lain-lain.

   Adalah penting bagi kanak-kanak dan remaja mendapat pengetahuan pendidikan kesihatan reproduktif dan sosial yang betul dari sumber yang dipercayai daripada mereka berimaginasi sendiri atau mereka mencarinya di internet. Pengetahuan ini boleh didapati di sekolah di mana murid boleh bertanya dan berbincang dengan guru tentang sesuatu yang mereka ingin tahu. Cara ini lebih selamat dan dapat mengelak murid dari mendapat pengetahuan yang salah dan mempunyai pemikiran yang kotor.

    Pendidikan seks perlu segera diajar di sekolah bagi mengurangkan masalah keruntuhan akhlak dan sosial dalam kalangan remaja pada hari ini, kata Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) Hashim Adnan. Beliau berkata pendidikan itu akan memastikan remaja dan kanak-kanak mendapat pendidikan formal dan panduan yang betul tentang seks, seterusnya mengelakkan mereka mencari maklumat sendiri dan tersalah tafsir (Utusan Malaysia, 19 Mac 2010).
                                                                                                  
Berikut merupakan kebaikan PEERS:
·         Meningkatkan keprihatinan remaja terhadap gejala negatif seks.
·         Murid tidak mudah terpengaruh dan terbabit dengan kegiatan maksiat.
·    Mengenal pasti dan membezakan nilai murni kemanusiaan dan kehidupan dengan lebih rasional.
·         Dapat mengubah tanggapan remaja terhadap seks kepada persepsi yang lebih insani dan suci.
·   Remaja lebih berkeyakinan membincangkan isu seks dan mengadukan masalah yang mereka hadapi atau berusaha mencari penyelesaiannya.
·         Mengetahui kesan buruk hubungan kelamin dan penyakit yang merebak melaluinya.

Berikut merupakan keburukan PEERS:
·         Murid mengganggap seks dari aspek yang berasingan.
·         Merangsang keinginan mencuba melakukan hubungan jantina dalam kalangan remaja.
·    Kecenderungan meletakkan kepercayaan dan keyakinan kepada pengetahuan semata-mata untuk mengubah sikap dan tingkah laku adalah berbahaya.
·  Remaja akan menggunakan kaedah mencegah kehamilan dengan lebih kerap untuk melakukan apa yang digelar sebagai seks selamat.
·     Pengenalan pendidikan seks akan dianggap oleh remaja sebagai penurunan kuasa dan hak seks masing-masing.
·         Kerosakan kepada norma sosial dan nilai keagamaan yang sukar diperbaiki.

CABARAN KEPADA GURU
    Satu artikel telah dikeluarkan oleh Berita Harian bertarikh 23 Mac 2010 yang bertajuk “Guru Malaysia belum sedia ajar subjek seks.” Artikel ini mempersoalkan kredibiliti guru dalam mengajar subjek seks di sekolah. Guru dikatakan belum bersedia kerana kurang latihan professional dalam subjek tersebut, kata Setiausaha Agung Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Lok Yim Pheng. Katanya, ada guru takut mungkin disaman oleh ibu bapa murid jika melakukan kesilapan dalam menyampaikan pengetahuan seks kepada anak mereka.

  Guru tidak yakin untuk mengajar subjek seks kerana bimbang mungkin akan menyentuh sensitiviti berikutan terdapat pelbagai bangsa, agama dan budaya dengan setiap etnik mempunyai tanggapan masing-masing mengenai subjek itu yang menjadikan pengajarannya lebih mencabar. Perkara ini harus ditangani dengan berhati-hati kerana pendidikan seks mudah disalahtafsirkan dan boleh menyebabkan lebih banyak keburukan daripada kebaikan jika tidak disampaikan dengan betul (Berita Harian, 23 Mac 2010).

    Pada tahun 2011, guru-guru yang mengajar subjek pendidikan kesihatan reproduktif dan seks diberi latihan dan perlu menjalani sesi orientasi dengan jurulatih yang dikhaskan oleh kementerian. Perkara ini sangat penting bagi menjamin penyaluran pengetahuan yang tepat kepada para pelajar. Menurut Pakar Seksual Reproduktif Lelaki dan Perempuan Hospital Damai Service, Dr. Mohd. Ismail Mohd. Thambi, PEERS mungkin boleh diajar oleh guru-guru pendidikan moral, namun isi kandungan yang berkaitan sains seperti sistem reproduktif, maklumat kehamilan dan kelahiran serta penyakit-penyakit kelamin perlu dihuraikan oleh individu-individu yang benar-benar arif (Kosmo, 3 Januari 2011).

      Menurut beliau lagi, “Cara pelajar menjaga maruah diri dan perkara berkaitan bidang sains boleh diajar oleh mana-mana guru namun sekiranya ada sesi soal jawab antara pelajar dan guru, perkara yang janggal akan timbul jika seseorang pendidik itu tidak mahir sepenuhnya. Pelajar juga berkemungkinan akan bertanyakan soalan yang tidak bersangkutan tentang seks seperti orientasi seksual dan ketika inilah kredibiliti pendidikan bakal teruji”.

    Penyampaian yang betul oleh warga pendidik amat penting berikutan risiko penyalahgunaan pengetahuan yang diterima pelajar adalah tinggi. Imaginasi kanak-kanak dan remaja sangat tinggi dan kreatif. Pemikiran mereka kadang-kala melampaui apa yang mereka dengar. Oleh itu, guru harus bijak dalam menyampaikan dan membincangkan perkara-perkara berkaitan reproduktif dan seks.

     Hal ini boleh membuatkan guru dilema antara tugas mengajar subjek seks seperti yang di arah oleh kementerian atau kebimbangan menyentuh sensitiviti fahaman agama dan kaum. Ini bukan tugas yang mudah untuk guru laksanakan terutama untuk mengajar perkara yang sebelum ini dibincangkan secara tertutup. Malah guru perlu mengajar subjek ini di dalam sebuah kelas bercampur lelaki dan perempuan. Saya yakin guru juga mempunyai perasaan malu dan segan untuk membincangkan perkara yang dianggap sensitif oleh masyarakat dengan murid-murid yang masih berusia setahun jagung. Walaupun murid-murid ini masih dalam peringkat umur yang muda tetapi murid sudah boleh memahami apa itu seks, anggota reproduktif, dan sebagainya.

     Perkara ini menuntut seorang guru yang mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang pendidikan seks untuk mengajar subjek ini. Jadi kementerian perlu teliti dalam memilih calon guru yang sesuai. Bagi merealisasikan tujuan ini, guru-guru yang mengajar subjek PEERS perlu diberi latihan dan kursus bagi meningkatkan pengetahuan dan memantapkan kemahiran professional guru dalam menyahut cabaran pendidikan semasa. Latihan dan kursus ini memerlukan jurulatih yang pakar dalam bidang berkaitan seperti biologi dan lain-lain.

   Pertubuhan guru membantah cadangan memperkenalkan pendidikan kesihatan reproduktif sebagai satu subjek di sekolah kerana ia disifatkan bukan penyelesaian kepada masalah sosial dalam kalangan remaja, sebaliknya hanya menambah beban guru (Berita Harian, 22 April 2010). Yang Dipertua Persidangan Kebangsaan Pengetua-Pengetua Sekolah Menengah Malaysia (PKPSMM), Azam Md Atan, turut membantah cadangan itu dan menegaskan usaha membanteras gejala seks bebas dan buang bayi bermula di rumah. “Asas didikan fardhu ain oleh ibu bapa di rumah amat penting untuk mengelakkan remaja daripada muda terjebak dengan gejala itu. Justeru PKPSMM tidak mempersetujui idea itu kerana ia jelas bukan langkah penyelesaian sebenar. Tambahan pula, beban tugas guru sudah terlampau banyak di sekolah” katanya.

   Mengajar adalah core-business seorang guru. Jadi sepatutnya tidak timbul pengajaran PEERS boleh menambah beban tugas guru kerana tugas utama guru adalah mengajar. Mungkin pada mulanya tugas guru yang mengajar PEERS banyak kerana guru PEERS perlu menghadiri kursus dan latihan khusus sebelum mengajar subjek ini. Tetapi kursus ini juga adalah untuk meningkatkan kemahiran profesional guru. Guru yang berkualiti adalah guru yang mempunyai ilmu yang luas dan mendalam terutamanya dalam subjek yang diajar. Kursus dan latihan ini juga termasuk dalam tugas rasmi seorang guru. Kesimpulannya, PEERS tidak menambah beban tugas guru.

   Berkaitan usaha membanteras gejala seks bebas dan buang bayi, semua pihak harus memainkan peranan masing-masing. Ibu bapa di rumah berperanan menjaga dan melindungi anak-anak mereka di samping memberi didikan agama sejak dari kecil. guru di sekolah memberi pengetahuan dan menerapkan nilai-nilai murni, organisasi NGO pula menyumbang dengan kempen dan begitu juga dengan pihak-pihak lain.

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN
    Masyarakat pastinya ingin tahu apakah kandungan pelajaran yang digubal untuk pendidikan PERRS ini. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, satu jawatankuasa yang akan dianggotai pakar bidang pendidikan seks, biologi dan hal berkaitan akan mengkaji kurikulum  berkaitan pendidikan kesihatan reproduktif dan seks dengan teliti. Oleh itu, banyak pendapat telah dilontarkan oleh ahli-ahli ilmiah berkenaan kurikulum yang sesuai untuk dimasukkan dalam kurikulum pendidikan PEERS.

     Bagi menambahbaik kurikulum pendidikan PEERS, pendidikan seks perlu berlandas ajaran Islam (Harian Metro, 31 Mac 2010). Dalam Islam, pendidikan seksual adalah sebahgian daripada pendidikan akhlak iaitu mendidik nafsu dan memberi pengajaran bagi manusia supaya beriman dan mematuhi segala perintah dan menjauhi larangan-Nya. Akhlak mengajar seseorang supaya bersifat malu membuat sesuatu yang salah atau tidak sopan. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Apabila hilang budaya malumu, maka kamu akan lakukan apa saja yang kamu kehendaki.” (Riwayat al-Bukhari). Oleh yang demikian, pendidikan akhlak dan nilai murni harus dititikberatkan dalam kurikulum pendidikan seks. Pendidikan seks perlu mempunyai matlamat untuk melahirkan remaja yang mempunyai ilmu pengetahuan seks yang tinggi dibatasi pendidikan agama dan moral.

     Dalam konteks masyarakat di Malaysia, faktor budaya etnik memainkan peranan penting dalam soal berkaitan seks. Sebagai contoh masyarakat Melayu sejak dulu tidak akan memperkatakan dan bercakap mengenai seks secara terbuka. Oleh itu, pendidikan seks yang perlu disampaikan mestilah mengikut perkembangan peringkat umur dan kematangan seseorang. Pendidikan untuk kanak-kanak peringkat umur awal haruslah mengenai perkara asas seperti bahagian-bahagian tubuh yang boleh disentuh dan tidak boleh disentuh oleh orang lain, sentuhan yang tidak dibenarkan antara lelaki dan perempuan, menjaga kebersihan diri dan pakaian dan lain-lain. Kanka-kanak pada peringkat rendah tidak perlu yang mengetahui perkara-perkara berkaitan seksualiti yang lain seperti bagaimana kehamilan boleh berlaku, cara mencegah kehamilan, dan hal-hal lain yang tidak sesuai dengan peringkat umur kanak-kanak.

RUMUSAN                                 
   Pada awal perancangan untuk melaksanakan PEERS di sekolah banyak pihak yang menentang usul ini kerana adat budaya timur yang tidak membincangkan perkara berkaitan seks secara terbuka. Perbincangan berkenaan pengetahuan seks biasanya dibincangkan dalam kalangan orang yang berkepentingan seperti pesakit dan doktor, seminar kesihatan, seminar perkahwinan, dan sebagainya secara tertutup. Setelah kementerian mengkaji baik dan buruk serta merancang kurikulum yang sesuai, PEERS mula diterima oleh masyarakat kerana PEERS mengajar tentang nilai-nilai murni seperti kebersihan diri dan menjaga maruah diri.

    Saya menyambut baik hasrat kementerian supaya PEERS diajar di sekolah kerana terdapat pelbagai pelajaran yang terkandung di dalamnya seperti pelajaran sains perbezaan fizikal lelaki dan perempuan, aspek kesihatan, aspek keselamatan cara melindungi diri dari perkara yang tidak selamat, pengurusan konflik dan lain-lain. Menurut pakar seksologi, Dr. Angelo Grazioli, pendidikan seks yang berkesan sepatutnya bersifat holistik (menyeluruh). Pendidikan seks perlu melibatkan pembangunan insan, kemahiran interpersonal, hubungan masyarakat yang baik, tingkah laku seksual, kesihatan seksual, dan masyarakat dan kebudayaan.

      Saya juga lebih menyukai jika PEERS diajar dengan bertunjangkan ajaran agama kerana agama mengajar tentang perkara yang baik dan menegah dari melakukan perkara mungkar (kejahatan). Ajaran agama juga mengawal perkara buruk dari akar umbinya. Langkah pencegahan yang telah diajar oleh agama untuk mengawal nafsu agar tidak terangsang dan terdorong untuk berzina seperti tidak tidak menonton bahan lucah, berpakaian sopan, dan tidak berdua-duaan di tempat sunyi juga harus ditekankan sebagai elemen penting dalam pendidikan seks.

          Pendedahan tentang pengetahuan Pendidikan Kesihatan Reproduktif bukan merupakan tanggungjawab guru di sekolah semata-mata. Walaupun sebahagian besar masa remaja dihabiskan di sekolah, ibu bapa juga memainkan peranan yang amat penting. Di samping memantau tingkah laku anak-anak, ibu bapa juga disarankan untuk melengkapkan diri dengan ilmu dan pengetahuan pendidikan seks. Didikan dari rumah dan dari ibu bapa anak itu sendiri lebih berkesan. Guru merupakan pelengkap kepada peranan ibu bapa.

    Kesimpulannya, PEERS sesuai untuk diajar di sekolah kerana murid-murid memerlukan bimbingan dan tunjuk ajar dalam memahami perkara berkaitan kesihatan reproduktif dan sosial. Ini disokong oleh pandangan sarjana Abdullah Nasir Ulwan, beliau menyebut bahawa pendidikan anak-anak dalam Islam ini meliputi tujuh kompenan dan salah satu daripadanya ialah pendidikan seks.

No comments:

Post a Comment