1.0 PENGENALAN
Isu etika guru bukanlah cerita baru yang melanda
pendidikan pada masa kini. Dalam Kamus Dewan (1995), etika bermaksud satu
sistem dasar akhlak, adat atau tingkah laku kesusilaan. Etika dari sudut Islam
bererti akhlak. Manakala dalam konteks pekerjaan merujuk kepada tingkah laku
baik sewaktu menjalankan setiap amanah yang dituntut oleh syara’.
Namun oleh kerana terdapat segelintir guru-guru yang
menyalahi etika perguruan, guru-guru yang lain terkena tempiasnya ibarat ‘kerana
nila setitik, rosak susu sebelanga’. Justeru, isu-isu yang melibatkan etika
guru menyebabkan profesion guru hari ini dilihat semakin goyah dari masa ke
semasa. Isu etika guru sering dilihat melalui media elektronik seperti
televisyen ataupun di dada-dada akhbar. Ini jelas, apabila semakin banyak
isu-isu salah laku guru yang disiarkan di televisyen dan di akhbar yang
melanggar kod etika perguruan. Jika masalah ini tidak dibendung oleh
kementerian yang berwajib, maka lama kelamaan profesion perguruan tidak dilihat
sebagai satu profesion yang mulia.
Salah satu isu etika guru yang dianggap semakin menular
dalam kalangan guru ialah isu guru ponteng. Isu ini telah melanggar peraturan
dan boleh dikenakan tindakan tatatertib. Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga (2002),
ponteng dari segi bahasa boleh didefinisikan sebagai kecoh, tipu, lari daripada
tugas yakni tanggungjawab dan lain-lain. Ponteng dari segi istilah merujuk
kepada tidak hadir bertugas tanpa sebarang surat akauan sakit mahupun apa-apa
sebab yang munasabah. Ketidakhadiran boleh diertikan sebagai apa-apa sahaja
kegagalan seseorang pekerja daripada melaporkan diri atau tidak berada di tempat
kerja mengikut masa yang telah ditetapkan atas apa alasan sekalipun.
Di dalam Peraturan Am Bab C, iaitu pada peraturan 23,
ketidakhadiran tanpa cuti bermaksud seseorang pegawai tidak hadir untuk apa-apa
tempoh masa dan di tempat sepatutnya beliau hadir untuk tugas rasmi.
Ketidakhadiran bertugas tanpa cuti atau terlebih dahulu mendapat kebenaran dari
ketua jabatan atau tanpa sebab yang munasabah boleh dikenakan tindakan
tatatertib. Contohnya ialah perlanggaran apabila guru tidak berada di premis
tempat kerja iaitu di sekolah tempat bekerja selepas mengetip kad perakam pada
waktu pagi dan muncul semula pada waktu petang. Contoh ini boleh dikatakan guru
tersebut telah menyalahi etika iaitu ponteng sewaktu bekerja. Perkara ini berlaku
apabila guru tidak hadir tanpa sebarang sebab yang munasabah, ianya juga boleh
dianggap sebagai ponteng kerja.
Oleh itu, guru ponteng bermaksud guru yang lari daripada
melakukan tugas yang diamanahkan oleh mereka sama ada dalam tugas mengajar atau
tugas-tugas sampingan seperti tidak hadir mesyuarat, melaksanakan program dan
sebagainya. Selalunya, faktor utama yang menyebabkan masalah guru ponteng
berpunca daripada sikap guru itu sendiri.
2.0 PERKEMBANGAN HUJAH-HUJAH
Isu yang dipilih ialah mengenai “Guru Ponteng Sebelum
Cuti Dikenal Pasti”. Artikel ini diambil menerusi Utusan Online yang bertarikh
2 Jun 2010. Menurut artikel yang ditulis, Jabatan Pelajaran Sabah telah
mengenal pasti terdapat segelintir guru yang mengajar di sekolah di negeri ini
‘ponteng’ sekolah untuk pulang ke kampung masing-masing sebelum cuit sekolah
bermula. Isu guru ponteng sekolah ini berlaku di daerah Kota Belud di mana guru-guru
yang bertindak ponteng ini khususnya yang berkhidmat di pulau-pulau dan aduan
ini dibuat oleh pihak ibu bapa sendiri.
Ponteng sekolah memberi kesan yang sangat besar kepada
pembangunan dan pencapaian sesebuah sekolah dan muridnya. Antara alasan yang
digunakan oleh guru-guru yang ponteng sekolah ialah seperti guru kurang sihat,
anak kurang sihat, pulang ke kampung lebih awal dan sebagainya. Apabila
guru-guru yang melakukan ponteng sekolah ini melakukan kesalahan yang sama
berulang kali, ia menyebabkan tanda tanya kepada pihak pentadbiran mengenai
alasan yang diberikan. Justeru, alasan ini sudah lapuk dan tidak diguna pakai
lagi oleh guru-guru. Keadaan ini berlaku kerana faktor jarak sekolah dan
keadaan persekitaran di mana bagi guru-guru mengajar di sekolah pedalaman
mereka lebih terdedah kepada ponteng kerana mereka mengambil cuti terlebih awal
dari masa yang ditetapkan untuk tujuan tertentu sepeti pulang untuk sambutan
perayaan dan cuti persekolahan. Hal ini berkaitan dengan artikel yang bertajuk
“Amaran Keras Kepada Guru Ponteng: Muhyiddin” yang bertarikh 27 Jun 2010.
Artikel ini menyatakan bahawa guru yang ponteng sekolah memberikan alasan yang
sama seperti artikel pertama yang diulas diatas. Artikel ini juga menyebut
bahawa pihak ibu bapa yang melaporkan guru-guru kerap ponteng mengajar kerana
hendak pulang ke kampung masing-masing sebelum hujung minggu dan sebelum cuti
sekolah bermula. Hal ini juga berlaku di mana kadang-kadang ada segelintir
guru-guru yang mengajar cuma tiga dan empat hari seminggu kerana hendak balik
awal.
Hal yang sama juga berlaku pada artikel “Guru Ponteng:
Tindakan Tegas Akan Diambil” yang bertarikh 20 Mei 2008. Hal ini jelas
menunjukkan bahawa isu ini sudah kerap kali berlaku abad Ke-20. Isu guru
ponteng sudah lama berlaku dan ia merupakan masalah yang harus dipandang
serius. Artikel ini mengulas bahawa Kementerian Pelajaran akan mengambil
tindakan tegas kepada guru yang ponteng sekolah. Kes ini buka sahaja boleh
berlaku pada Sekolah Kebangsaan (SK) namun Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) juga
boleh menyebabkan guru ponteng sekolah. Ini kerana pada artikel ini, seorang
guru di sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di Perak akan dikenakan
tindakan kerana ponteng dan bercuti tanpa alasan yang munasabah. Guru tersebut
dikenakan tindakan kerana tidak hadir ke sekolah selama 30 hari sejak awal
Januari dan hanya memaklumkan kepada pihak sekolah melalui khidmat pesanan
ringkas (SMS).
Ekoran daripada isu tersebut, artikel yang bertajuk “Amaran
Kepada Guru Ponteng Sekolah” bertarikh 21 Mei 2010, Pengarah Jabatan Hal Ehwal
Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) memberi amaran untuk mengambil tindakan
tegas terhadap mana-mana guru yang ponteng mengajar atau menyerahkan tugas
mengajar kepada orang lain. Hal ini menunjukkan bahawa kerajaan Negeri Sabah
mengambil berat akan isu tersebut jika terdapat guru yang ponteng dan
menyerahkan tugas mengajar kepada orang lain.
Memetik artikel yang bertajuk “Kakitangan Awam Banyak
Ponteng Kerja” bertarikh 14 Mei 2010 mengulas mengenai gejala ponteng kerja
banyak dimonopoli oleh kakitangan awam. Kenyataan ini dinyatakan oleh Ketua
Pengarah Jabatan Pertahanan Awam (JPA), Datuk Seri Abu Bakar Abdullah. Antara
faktor yang menyebabkan kakitangan awam
ponteng kerja ialah masalah peribadi, masalah kewangan dan masalah tiada minat.
Kenyataan ini mempunyai persamaan seperti artikel dari
Berita Harian Online bertarikh 25 Mei 2011 “45 000 Kakitangan Awam Tipu Sijil
Cuti Sakit”. Pada tahun 2010, sebanyak 45 000 atau tiga peratus daripada 1.5
juta kakitangan awam menggunakan sijil cuit sakit palsu untuk ponteng kerja
kerana terbabit dengan kerja sampingan. Faktor kakitangan awam membuat kerja
sampingan merupakan faktor kewangan di mana rata-rata mereka yang membuat kerja
sampingan kerana mempunyai masalah kewangan. Menurut Presiden CUEPACS, Dato’
Haji Omar Osman, belaiu tidak menghalang pendapatan sampingan namun biarlah
kerja sampingan itu tidak mengganggu tugas sehingga menjejaskan produktiviti.
Kakitangan awam yang dimaksudkan ialah Pembantu Am Rendah (PAR) namun tidak
mustahil guru juga termasuk dalam golongan yang membuat kerja sampingan di mana
rata-rata masa kini guru melakukan kerja sambilan seperti berniaga atau
mengajar di pusat-pusat tuisyen.
Hal ini dilihat mempunyai persamaan dengan artikel dari
Berita Harian “Guru Abai Tanggungjawab Calar Imej Profesion Perguruan” yang
bertarikh 4 Januari 2010 di mana guru menjalankan kerja luar sehingga
menyebabkan hilang tumpuan terhadap tugas mengajar. Menurut Setiausaha Agung
Persatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan, Loke Yim Peng, hak guru mencari
pendatan tambahan tidak boleh disekat namun biarlah mereka boleh mengimbangi
kedua-duanya. Guru tidak salah untuk membuat kerja sampingan namun, ianya tidak
boleh menjejaskan kerjaya profesion sehingga menyebabkan ponteng untuk
mengajar. Walaupun kes guru mengutamakan kerja luar agak terpencil, namun jika
dibiarkan ia boleh menjadi ‘kudis’ yang akan membesar bak kata pepatah “ibarat
telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua” iaitu jika perkara ini dibiarkan,
lama-kelamaan ia akan semakin menular dan yang lain juga terkena tempiasnya.
Faktor seterusnya yang boleh menyebabkan kepada isu guru
ponteng ialah faktor kurang minat untuk mengajar di mana faktor ini merupakan
sifat dalaman dalam diri guru dan lebih sinonim dikaitkan dengan sifat ikhlas.
Apabila sesebuah kerja dianggap sebagai ibadah, maka inti pati terasnya
haruslah ikhlas. Jika seseorang guru tidak ikhlas, maka amat sukar baginya
menumpukan sepenuh perhatian terhadap pekerjaan utama di sekolah sehingga
menyebabkan gejala ponteng mengajar berlaku dalam kalangan guru-guru. Memetik
artikel “Guru Punca Pelajar Ponteng” bertarikh 14 September 2009, segelintir
guru tidak berminat menjadi guru menyebabkan mereka tidak ikhlas untuk mengajar
dan tidak masuk kelas. Apabila mereka tiada minat, mereka ini hanya mengajar
ala kadar dan kadangkala tidak mahu ke kelas untuk mengajar dan boleh
menimbulkan gejala lain seperti murid ponteng sekolah.
Situasi guru ponteng juga boleh dipengaruhi oleh tekanan
di tempat kerja. Kyriacou
& Sutcliffe (1978) mengatakan tekanan guru boleh ditakrifkan sebagai
perasaan tidak selesa, emosi negatif seperti marah, kebimbangan, tekanan serta
kekecewaan yang berpunca daripada aspek kerja mereka sebagai seorang guru.
Menurut Trendall (1987),
tekanan merupakan satu masalah yang berhubungkait dengan pekerjaan orang lain.
Apabila guru menghadapi tekanan, guru tidak dapat mengawal emosi mereka
terhadap perubahan budaya pendidikan yang bukan sahaja untuk memberi ilmu
pengetahuan tetapi perlu mendidik manusia menjadi modal insan yang berguna
kepada masyarakat. Menurut Syed
Kamaruzaman Syed Ali (2005),
terdapat beberapa faktor yang menyebabkan guru menghadapi tekanan di
tempat kerja seperti faktor fizikal. Faktor fizikal seperti situasi pekerjaan
guru di sekolah, tanggungjawab dan peranan yang diamanahkan kepada mereka dan
tuntutan masa. Handy
(1986) telah mendapati tiga perkara utama dalam faktor fizikal yang
boleh menyebabkan tekanan iaitu situasi kerja guru, persepsi yang berbeza
antara peranan yang tersurat dan tersirat dalam pekerjaan mereka dan masalah-masalah
sampingan seperti salah faham dengan
pelajar.
3.0 IMPLIKASI
Apabila guru ponteng kelas, murid akan tercicir dalam
pelajaran. Ini kerana pelajaran yang sepatutnya dikuasai oleh murid tidak dapat
diaplikasikan terutamanya dalam menjawab soalan-soalan peperiksaan. Hal
sedemikian disokong menerusi artikel “Amaran Keras Kepada Guru Ponteng”
bertarikh 27 Jun 2010 di mana kesan yang boleh dilihat jika guru ponteng ialah
menjejaskan proses pembelajaran murid-murid di sekolah. Secara tidak langsung,
ia akan menyebabkan murid-murid mengalami masalah pembelajaran lebih lebih lagi
murid yang mempunyai tahap kebolehan yang rendah.
Seterusnya, jika situasi guru ponteng semakin menular
akan menyebabkan berlakunya masalah disiplin terutamanya jika guru di dalam
kelas. Guru merupakan role model kepada murid-murid di sekolah, maka tidak
hairanlah jika ada murid yang mengikut sahsiah guru yang negatif juga seperti
murid-murid ponteng sekolah. Murid akan beranggapan bahawa jika guru boleh ponteng
mengapa mereka tidak boleh mengikut guru tersebut sedangkan guru adalah
cerminan kemenjadian murid di sekolah. Situasi ini sama menerusi artikel
daripada Utusan Online “Ponteng Sekolah Sebab Cikgu Tidak Mengajar”. Artikel
ini menyentuh mengenai murid-murid bertindak ponteng sekolah ekorang daripada
guru tidak mahu mengajar. Jika ada guru yang masuk kelas sekalipun mereka akan
menyuruh murid membuat kerja sendiri sehingga menimbulkan rasa bosan dalam diri
pelajar sehinnggalah mereka akan bertindak untuk ponteng sekolah juga.
Implikasi gejala guru ponteng bukan sahaja memberi impak
besar kepada pelajar, bahkan ia juga memberi kesan kepada guru juga. Walaupun
hanya segelintir mereka yang melakukan ponteng, namun yang lain turut merasa
tempiasnya. Kesan daripada tindakan segelintir guru inilah akan merosak dan
mencemarkan imej profesion perguruan. Guru yang ponteng akan dikenakan tindakan
disiplin kerana perbuatan ponteng bercanggah dengan peraturan sekolah seperti
yang dinyatakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam
artikel “Amaran Keras Kepada Guru Ponteng: Muhyiddin” bertarikh 27 Jun 2010.
Perkara ini juga berkaitan dengan artikel daripada Berita
Harian bertarikh 25 Mei 2010 dan Berita Semasa bertarikh 14 Mei 2010 mengenai “Kakitangan
Awam Tipu Sijil Cuti Sakit” dan “Kakitangan Awam Banyak Ponteng Kerja”.
Menerusi artikel tersebut, mana-mana kakitangan yang melanggar etika akan
dikenakan tindakan disiplin seperti tahan dan buang kerja bagi mereka yang
benar-benar bersalah kerana ia melibatkan disiplin pekerja-pekerja. Jika
disabitkan kesalahan berat seperti mengenakan sijil cuti sakit palsu, mereka
boleh dikenakan tindakan tatatertib seperti turun pangkat atau dibuang kerja.
Artikel “Guru Ponteng: Tindakan Tegas Diambil” yang bertarikh 20 Mei 2008
menyatakan bahawa guru SJKT yang ponteng iaitu tidak hadir sekolah selama 30
hari akan dipecat jika membuktikan guru tersebut ponteng mengajar dengan
sengaja.
Isu etika guru ponteng juga memberi kesan kepada sekolah
juga di mana jika terdapat ramai guru yang ponteng di sesebuah sekolah, maka
pihak pentadbiran akan ditanya oleh pihak atasan sebab mengapa perkara ini
boleh berlaku. Ini akan memberikan kesan yang besar kepada sekolah iaitu
sekolah tersebut akan dikenali oleh ramai orang dengan isu guru ponteng.
Seterusnya, pihak sekolah yang mempunyai masalah ponteng akan dibebani dengan
pelbagai program untuk membaiki dan memulihkan imej sekolah yang tercalar
seperti program AKUN yang dilaksanakan pada tahun 2012-2016 menerusi artikel daripada
“Guru Ponteng: Isu Serius”
Seterusnya ialah masalah etika guru ponteng memberi kesan
negatif kepada ibu bapa murid. mereka sudah semestinya akan merasa kecewa
dengan sekiranya anak mereka gagal di dalam pembelajaran dan sudah semestinya
mereka akan meletakkan kesalahan kepada pihak sekolah. Ibu bapa akan lebih
mempercayai guru-guru luar lagi seperti guru tuisyen daripada guru-guru
sekolah. Isu guru ponteng memberi kesan negatif kepada ibu bapa dilihat melalui
artikel “Amaran Keras Kepada Guru Ponteng: Muhyiddin” bertarikh 27 Jun 2010 di
mana pihak ibu bapa sendiri yang melaporkan kes-kes guru ponteng kepada pihak
berwajib untuk mengangani masalah tersebut. Wahananya, ibu bapa akan meletakkan
pandangan yang negatif iaitu guru-guru tidak boleh memberikan pendidikan yang
sempurna kepada anak-anak mereka dan menyebabkan pandangan ibu bapa terhadap
profesion perguruan alah tidak semulia seperti yang digembar-gemburkan sebelum
ini.
4.0 CADANGAN
Pelbagai langkah yang boleh diambil oleh pihak pentadbir
bagi mengelakkan oleh pihak pentadbir bagi mengelakkan masalah ponteng dalam
kalangan guru ini dari terus berlarutan dan menjadi ikutan kepada guru-guru
lain dan menjadi ikutan kepada guru-gruu lain. Pihak pentadbir perlu mengadakan
perbincangan dengan guru yang bermasalah iaitu guru yang sering ponteng. Hal
ini demikan bagi mengetahui sebab dan munasabab mengapa guru tersebut mengambil
tindakan sedemikian sehingga mengabaikan tugas utama mereka. pihak pentadbir
pelu bersemuka dan mendekatkan diri kepada guru-guru ini bagi mengetahui punca
masalah ini berlaku. Nasihat dan motivasi diperlukan agar perkara seperti ini
tidak akan berulang pada masa akan datang.
Jika perbincangan telah pun dijalankan dan perkara ini
masih tetap berulang, pihak pentadbir akan mengeluarkan surat tunjuk sebab dan
surat amaran bagi memberi amaran kepada guru tersebut. Memetik artikel daripada
“117 Guru Di Sabah Diberi Surat Tunjuk Sebab Langgar Tatatertib” bertarikh 3
Julai 2010:
“Seramai 267 guru diSabah didapati
melanggar tatatertib ketiga bertugas dan daripada jumlah itu, 117 orang telah
diberi surat tunjuk sebab (Pengarah Pelajaran Negeri Sabah, Dr Muhiddin Yusin)”
(Borneo Post Online, 24
Desember 2010)
Berdasarkan kepada kenyataan ini, punca guru diberi surat
tunjuk sebab adalah kerana mereka telah melakukan kesalahan melanggar etika dan
salah satunya adalah ponteng kerja. Ini menunjukkan Jabatan Pelajaran Negeri
Sabah amat memandang serius dan mengambil langkah yang tegas dalam menangani
masalah tersebut selaras dengan usaha kerajaan yang mahu memastikan profesion
perguruan terus dipandang tinggi oleh masyarakat.
Namun demikian, jika perkara ini masih berlanjutan, pihak
pentadbir mempunyai kuasa merujuk guru bermasalah ponteng ini kepada lembaga
tatatertib selaras dengan peraturan 25 (1) yang terkandung dalam
peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib, 1993) Bahagian III.
Tindakan tatatertib yang dikenakan ini bertepatan dengan artikel “Amaran Kepada
Guru Ponteng” bertarikh 21 Mei 2010 iaitu Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama
Islam Negeri Sabah (JHEAINS), Datuk Haji Amri A. Suratman mengatakan bahawa
JHEAINS akan mengambil tindakan tegas termasuk tindakan tatatertib seperti yang
termaktub dalam Perintah Am Negeri Sabah (PANS) kepada guru-guru yang ponteng
mengajar.
Pihak atasan juga boleh melakukan lawatan mengejut ke
sekolah-sekolah dari masa ke semasa bagi memastikan guru sentiasa mematuhi
tugas dan tanggungjawab masing-masing agar guru sentiasa peka dan tidak boleh
ponteng dari melaksanakan amanah yang diberikan. Guru Besar juga boleh membuat
pemantuan mengejut kerana Guru Besar merupakan pemimpin bagi sesebuah
organisasi. Beliau boleh memantau dari kelas ke kelas untuk mengetahui adakah
terdapat guru yang ponteng mahupun tidak ponteng sewaktu mengajar. Ini untuk
mengelakkan masalah in berlaku dan mengingatkan guru-guru supaya sentiasa
amanah dengan tugas yang diberikan.
Sehubungan dengan itu, ekoran daripada isu guru ponteng
yang berleluasa di Sabah, Jabatan Pelajaran Negeri Sabah (JPNS) telah
mewujudkan satu program yang dikenali sebagai Program AKUN yang dilaksanakan
pada tahun 2012-2016 menerusi artikel Borneo Post online bertarikh 24 Disember
2012. Program tersebut bertujuan untuk meningkatkan peraturan kehairan guru di
sekolah sekaligus memantapkan lagi keberkesanan penyampaian serta penyebaran
maklumat pekeliling dan peraturan di semua peringkat enerusi empat strategi
pelaksanaan iaitu e-Cerap, Pemantauan Silang, Pemantauan Bersepadu dan e-Hadir.
Menurut Pengarah Pelajaran Negeri Sabah, Dr Muyiddin Yusin berkata program
tersebut merupakan program serampang empat mata di mana kaan menerapkan
pemantapan kualiti perkhidmatan di peringkat sekolah yang menjadi cermin
kejayaan dan pencapaian sebenar pendidikan. E-Cerap dan e-Hadir membolehkan
pemantauan kehadiran guru dan anggota kakitangan sokongan serta pelaksanaan
proses pencerapan dilakukan secara online. Sementara Pemantauan Bersepadu dan
Silang akan mendapat menyelia pelbagai elemen di laur bidang masing-masing
untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan pengurusan termasuk ruang dan
peluang kepada Pegawai Pelajar Daerah (PPD) memantau semua sekolah di bawah
kawalan masing-masing melalui pendekatan zon dan sekolah. Program AKUN yang
dilaksanakan diharap akan memberikan impak yang positif yang ditetapkan
sebanyak enam impak iaitu keputusan peperiksaan awam meningkat, kos, tenaga,
masa dan wang dapat dioptimumkan, semua sekolah dapat dipantau dalam jangka
masa setahun, peningkatan kualiti P&P guru, masalah ketidakhadiran guru
dapat dikurangkan dan amalan budaya AKUN dapat diterapkan.
Pihak ibu bapa juga boleh membantu untuk menangani
masalah guru ponteng. Menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin merangkap Menteri
Pelajaran menerusi artikel “Amaran Keras Kepada Guru Ponteng” bertarikh 27 Jun
2010 meminta jasa baik ibu bapa untuk memaklumkan salah laku guru kepada
pengurusan sekolah bagi membendung masalah tersebut. kemungkinan pihak sekolah
tidak mengetahui guru tidak masuk mengajar di kelas. Namun ada segelintir
anak-anak menceritakan masalah ini kepada ibu bapa, maka mereka boleh
melaporkan kepada pihak sekolah masalah tersebut dan guru yang ponteng ini
boleh dikenakan tindakan yang sewajarnya.
5.0 RUMUSAN
Berdasarkan kepada huraian yang dikemukakan, jelaslah
bahawa isu guru ponteng merupakan masalah yang harus dipandang serius oleh
pihak yang bertanggungjawab. Pada pandangan saya, walaupun masalah isu guru
ponteng agak terpencil, namun ia boleh menular dengan cepat bak kata pepatah
“seperti cendawan tumbuh selepas hujan” jika tidak dibendung dengan tegas oleh
pihak bertanggungjawab iaitu pihak sekolah dan pihak Kementerian Pelajaran.
Masalah guru ponteng ini boleh diibarat “seperti duri dalam daging” di mana
masalah yang kecil inilah yang boleh membahayakan kepada semua pihak tambahan
pula profesion perguruan merupakan kerjaya yang mulia dan disanjung tinggi oleh
semua pihak.
Masalah guru ponteng yang dibincangkan menerusi isu utama
yang dipilih merupakan masalah daripada guru yang mengajar di Sabah di mana
mereka ponteng untuk balik awal ke kampung masing-masing semasa cuti persekolah
bermula. Kemungkinan besar faktor ini berpunca daripada faktor persekitaran
iaitu jarak sekolah yang agak jauh daripada kampung halaman. Isu “Guru Ponteng
Sebelum Cuti Dikenal Pasti” daripada Utusan Malaysia Online bertarikh 2 Jun
2010 di pandang serius oleh Jabatan Pelajaran Negeri Sabah dalam menangani
masalah disiplin guru di sekolah dan bagi mereka yang melanggar disiplin akan
dikenakan tindakan yang tegas tanpa mengira siapa pun. Jika ketidakhadiran guru
ke sekolah memerlukan tindakan disiplin, pihak berwajib akan melakukannya
berdasarkan kepada Perintah Am Perkhidmatan yang sedia ada kepada guru yang
disabitkan bersalah.
Justeru, pandangan saya mengenai isu guru ponteng semasa
bertugas haruslah dikenakan tindakan yang tegas untuk membendung iaitu memberi
amaran kepada guru-guru yang lain agar tidak meniru perbuatan yang tidak
bermoral tersebut. Saya sama sekali bersetuju dengan tindakan Kementerian
Pelajaran iaitu akan mengambil tindakan tegas termasuk memecat seorang guru
jika benar-benar bersalah menerusi Utusan Malaysia Online, 20 Mei 2010. Artikel
ini menyebut bahawa tindakan tersebut akan diambil sekiranya guru terbabit
didapati ponteng atau bercuti tanpa alasan munasabah. Pada pendapat saya,
kemungkinan besar guru tersebut ponteng kerana faktor tiada minat untuk
mengajar di dalam kelas. Di samping itu juga, guru tersebut mungkin menghadapi
tekanan kerja di sekolah iaitu emosi yang tidak stabil kerana menghadapi
masalah peribadi.
Ringkasnya, isu ponteng bukan sahaja melanggar etika
profesion perguruan, malah kesannya boleh mempengaruhi banyak belah pihak sama
ada murid, sekolah, ibu bapa dan masyarakat sekeliling. Tindakan tegas dan
pantas daripada pihak pentadbir diharap dapat menyelesaikan masalah ini. Oleh
yang demikian perlu ada pemantauan daripada pihak pentadbir dan pihak jabatan
untuk memastikan masalah ponteng dalam kalangan guru dapat disekat. Ini kerana
guru perlu sentiasa berusaha meningkatkan kebolehan diri dan melaksanakan
tanggungjawab mendidik generasi muda agar golongan itu bukan sahaja cemerlang
dalam pelajaran tetapi juga cemerlang dari segi akhlak. Guru menjadi role model
kepada murid-murid untuk menjadi manusia yang berguna pada masa hadapan. Jika
guru sendiri tidak menunjukkan contoh yang tidak baik, maka murid tersebut akan
hilang rasa hormat kepada guru ibarat “seperti ketam mengajar anaknya
berjalan”.
Salam... mohon share semua rujukan lengkap mengenai artikel ni. Diharap dapat kongsi penulisan dan pendapat...please emel kat by_gicoh08@yahoo.com.. terima kasih.. semoga mendapat manfaat bersama.
ReplyDeleteptuihhhhh setakat buli cikgu sekolah / org bawahan bolehlah... ngan menteri2, pegawai2 atasan, kroni2 gemuk babi, tiap2 hari goyang kaki mkn duit haram takde plak tindakan mcm2 erkkkk???? dahlah menteri pendidikan ini sendiri takde latar belakang pendidikan mau buat pattern mcm2 ishhh... natang babi bodoh.
ReplyDelete